Sunday 28 April 2013

Kuih Lompang



   Salam dan selamat pagi.... Hari ni jom layan kuih lompang.... Resepi ni aku amek kat sweet lily01 Myr. Aku ni dah banyak kali buat kuih lompang, tapi selalu fail... Tak mau jadi lubang... Cuma dua kali ja jadi. Lepas-lepas tu tak pernah jadi dah. Walaupun aku guna resepi yang sama.. Yang ni pun tak berapa mau jadi lubang. Nampak lopak sikit ja. Bukan salah resepi ni ya, salah orang yang tiru resepi ni... Ada sumpahan apa..... HuHuHuHuuu... Jangan dok mengarut laa.... Tak pa, lepas ni buat lagi bagi jadi lubang tu.... Untuk resepi ni dah ok, cuma aku rasa manis sangat la... Tak tau la, lidah aku yang rasa. Tang lain dh ok dah.... Cuma manisnya ja.... Sapa yang teringin nak makan lompang hari ni boleh la tengok-tengok resepi kat bawah ni....



Bahan-bahan

-1 1/2 cawan tepung beras
-1 sudu makan tepung ubi
-1 sudu kecil air kapur
-1/2 cawan gula pasir [ aku letak 1/4 cawan ]
-1/2 cawan gula merah
-2 cawan air
-daun pandan
-kelapa parut putih + secubit garam + daun pandan simpul - kukus kejap


Cara-cara
  1. Satukan gula melaka dan gula pasir dalam periuk kecil kemudian masukkan 1 cawan air bersama daun pandan. masak atas api kecil hingga gula larut. sejukkan sebentar
  2. Satukan tepung beras dan tepung ubi dan tuang satu cawan air dan air kapur. gaul rata
  3. Kemudian tuang air gula yang telah sejuk tadi. gaul hingga sebati
  4. Tapis adunan dan tuang dalam acuan lompang yang telah di sapu ngan sedikit minyak.
  5. Kukus 10 minit atau hingga masak [ aku kukus 15 minit ]. bila dah masak kuih akan jadi berlubang di tengahnya.
  6. Hidang bersama kelapa parut yang di kukus tadi.



Walaupun tak berlubang...
Tutup dengan kelapa parut habis cerita....

3 comments:

  1. sama la saya pun buat xde lubang..kalau ada pun xdalam..huhu...tp mak kata..janji sedap cukup rasa..letak nyoq habis la xde nampak cacat cela kuih lompang tu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu...
      tak pun golek2 terus dlm nyok tu...
      sapa pun x perasan....

      Delete
  2. Sedapnyaaa....dh lama tak makan lompang

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...