Tuesday 15 October 2013

Cheddar Cheese Cake




    Assalamualaikum dan salam aidiladha semua... Kali ni tak sempat nak post N3 kuih atau kek untuk hari raya korban yang aku dah buat. Kalau sempat aku akan update dua tiga hari lagi. Biasa la, sibuk dengan tugasan yang tak rasmi... Hari ni cuma nak tayang N3 tertunggak pasal kek keju cheddar ... Rasa kek ni lebih masin sikit kalau nak dibandingkan dengan kek keju yang lain. Tapi sedap jugak sebab lemak-lemak masin keju. Untuk topping kek ni aku cuma letak jem strawbwry saja.... Kalau tak letak pun tak pa. Makan macam tu pun dah sedap. Tekstur kek ni pun sangat lembut macam cotton soft japanese cheesecake. Resepi ni aku amek dari bloger yang jauh nun di indonesia, dari nina / catatan nina. Untuk resepi ni aku dah ubah ke bahasa melayu yang biasa. Harap-harap betul la apa yang aku translate tu... Huhuhuuu... Mohon ditiru resepinya di blog ni pulak.... Ok la, jangan makan banyak daging yee.... Jaga kesihatan anda... Kalau makan banyak jugak kena bersenam la lepas ni untuk buangkan lemak-lemak kat badan tuuuu....







CHEDDAR CHEESE CAKE
C&P : Nina / Catatan Nina


Bahan A :
-130 ml susu cair
-40 gr butter
-100-125 gr keju cheddar parut halus [ aku letak 70gm ]

Bahan B :
-20 gr tepung gandum
-15 gr tepung jagung
(campur dan ayak kedua bahan ini)

Bahan C :
3 kuning telur
1 sdt parutan kulit lemon

Bahan D :
-3 putih telur
-85 gr gula kastor (boleh ditambah hingga 100 gr)
-1 sdt jus lemon


Cara-Cara
  1. Panaskan oven 160'C [ oven aku 130C ] . Sediakan loyang bulat 7 inci, oles dengan mentega dan alas dengan baking paper. Oles tipis kembali dan ketepikan. Apabila menggunakan loyang spring foam, bungkus dasar loyang dengan alununium foil agar air tidak masuk ke dalam adunan.
  2. Masak bahan A secara double boiler hingga keju larut. Angkat dari api.
  3. Selagi bahan A masih hangat, masukkan bahan B. Adun rata dengan whisker hingga lembut dan tidak bergentel.
  4. Masukkan bahan C. Adun rata dan ketepikan.
  5. Dalam bekas yang bersih dan kering, pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan jus lemon dan gula sedikit demi sedikit. Pukul hingga SOFT PEAK atau bila terbalikkan tak jatuh.
  6. Ambil 1/3 bagian adunan putih telur, tuang ke adunan keju. Kaup balik hingga rata dan tuang kembali ke dalam sisa adunan putih telur. Kaup balik hingga rata  ( jangan over mix ).
  7. Tuang adunan ke dalam loyang dan letakkan loyang adunan ini ke dalam loyang pendek yang sudah berisi air panas. Bakar selama 50-75 minit hingga maasak dan permukaannya berwarna perang. (waktu bakar bergantung kepada oven masing-masing ).
  8. Keluarkan dari oven, biarkan sejuk dan keluarkan dari loyang.





Lemak-lemak masin...
Sangat layannn....
SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...