Sunday 24 November 2013

Green Tea Almond Brownies



    Assalamualaiku.... Hari ni kita layan brownies dari N3 tertunggak lagi yaa... Brownies ni special sikit sebab ada rasa green tea. Selalunya kalau brownies ni perisa coklat, tapi aku nak buat yang lain sikit. Walaupun tak letak perisa coklat, tapi ada letak coklat cip dalam tu. Coklat putih pun ada sama.  Memang sedap. Ada rasa lemak-lemak dari serbuk almond membuatkan tak jemu nak makan. Boleh dikatakan gandingan yang mantap lah... Kalau tengok saiz brownies ni memang kecik ja. Cukup la kalau isi rumah yang sikit macam aku ni. Resepi ni aku jumpa masa nak cari resepi yang guna green tea powder. Bila dah jumpa, apa lagi kena copy resepi dan buat la... So, ni la hasilnya... Kalau ada yang teringin nak buat boleh la try tengok resepi kat bawah ni...









Green Tea Almond Brownies
C&P : Sajian Sedap


Bahan-bahan
-75 gram mentega tawar
-1/4 sudu teh garam
-100 gram white cooking chocolate, potong-potong
-2 butir telur
-50 gram gula pasir
-50 gram tepung gandum protein sederhana [ aku guna tepung kek ]
-50 gram serbuk almond
-1/2 sudu teh baking powder
-1/2 sudu makan green tea powder
-50 gram chocolate chip
-1 titik pewarna hijau [ aku tambah ]


Bahan Taburan:
-15 gram chocolate chip
-15 gram almond slice



Cara-Cara
  1. Panaskan mentega dan garam sampai larut. Masukkan potongan white cooking chocolate. Adun sampai larut. Biarkan suam.
  2. Pukul  telur dan gula pasir selama 3 minit sehingga kental.
  3. Masukkan campuran mentega sedikit-sedikit sambil dipukul rata.
  4. Masukkan tepung gandum, serbuk almond, baking powder, dan green tea powder sambil diayak dan dipukul rata. Tambahkan chocolate chip. Adun rata.
  5. Tuang dalam loyang brownies ukuran 30x10x4 cm [ aku guna loyang 7x7 ] yang dioles margarin dan dialas baking paper.
  6. Tabur chocolate chip dan almond slice.
  7. Bakar selama 35 minit dengan suhu 180C sehingga masak [ aku bakar selama 30 minit dengan suhu 150c ].




Selamat mencuba...



2 comments:

  1. lainnya brownies warna hijau pulak .. hihi.. teringin nak buat brownies pulak...:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu jumpa kaler cekelat..
      tp kali ni cuba yg ijau plk..

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...