Saturday 23 November 2013

Sponge Finger Tiramisu Cake



    Assalamualaikum dan salam sejahtera kawan-kawanku... Hari ni aku nak harumkan blog aku ni dengan aroma kopi dari Sponge Finger Tiramisu Cake yang sangat mengasyikkan lagi memikat jiwa... Ada bau ke....? Kompem tak bau punya... Kalau ada kat rumah aku kompem lah kan... Kek ni aku buat minggu lepas, tak sempat nak update. Cuma simpan dalam draft ja... Untuk resepi kali ni, aku nak share resepi tiramisu yang sangat senang bagiku... Dah la senang, sedap pulak tu... Senangnya sebab tak payah nak guna oven pon. Orang yang tak reti masak kurang mahir masak pasti boleh buat jugak... Asas kek ni pun cuma guna biskut lady finger ja.. Celop, celop, susun, susun dan letak cream cheese... Senang kan... Tak payah nak beli dah lepas ni, baik buat sendiri... Untuk bagi comel kek ni aku salut dengan fresh cream. Pas tu hias la atas kek tu dengan coklat bentuk kopi... Baru nampak cun sikit.... Tima kasih na Evelyn sebab share resepi ni...












Sponge finger tiramisu cake
C&P : Evelyn Gemina


Base & layer
-Sponge finger secukupnya


Coffee syrup
-80g air
-40g gula
-2 sb instant coffee powder

Cara-Cara
  1. Masak gula & air hingga mendidih.
  2. Masukkan instant coffee powder, gaul rata. Sejukkan.


Filling

Bahan A
-1 biji kuning telur
-1 biji telur
-20g gula

Bahan B
-1 1 /2 sb gelatin
-50g air

Bahan C
-250g cream cheese
-50g gula

Bahan D
-1 sb instant coffee powder
-2 sb air

Bahan E
-100g fresh cream, dipukul hingga kembang [ aku letak 200gm ]
-200g UHT whipping cream, dipukul hingga kembang


Topping
-Sedikit serbuk koko


Cara-Cara
  1. Satukan bahan2 A & masak atas double boiler hingga pekat. Ketepikan,
  2. Satukan pula bahan2 B, cairkan juga atas double boiler.
  3. Masukkan campuran gelatin kedalam adunan A tadi (langkah 1 ), gaul sebati. Ketepikan.
  4. Pukul bahan C hingga lembut. Masukkan bahan D, pukul sebati.
  5. Kemudian, masukkan adunan gelatin + adunan telur (langkah 3) tadi, pukul sebati.
  6. Akhir sekali, kaup balikkan adunan dengan adunan E hingga rata.






Cara-Cara Penyediaan Kek
  1. Ambil sponge finger, celupkan kedalam coffee syrup. Susunkan kemas dalam loyang bersaiz 9' [ aku guna loyang 8'' ]hingga rata.
  2. Tuang 1 /2 adunan filling kedalam loyang [ aku letak 1/3 adunan ].
  3. Kemudian, susun lagi satu lapisan sponge finger yang telah dicelup dengan coffee syrup atas filling tadi. Tuang baki adunan filling atasnya[ aku letak 1/3 adunan dan letak lagi sponge finger. Pas tu baru letak baki filling ]. Ratakan.
  4. Tutup & simpan dalam peti sejuk selama 3 jam atau hingga keras. Hiaskan dengan serbuk koko atasnya sebelum di hidang.

* Aku hias kek guna 1 cawaan fresh cream yang telah dipukul hingga kental dan salut seluruh kek. Lepas tu aku letak coklat bentuk biji kopi kat tengah-tengah kek tu...
* Untuk coklat biji kopi tu aku cairkan dark coklat secara double boiler dan masukkan ke dalam acuan berbentuk biji kopi...






uiiihhh...
sedap tak terkata....



4 comments:

  1. salam..

    wah, cantik dan menggiurkan la tiramisu tu..menawan rasa tekak ni..heheh..

    ReplyDelete
  2. cantiknya syapex.. terliur nengoknyer.. insyallah nak try plak..

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...