Tuesday 20 June 2017

Biskut Lidah Kucing Tembikai




     Assalamualaikum semua.... Tadi aku share resepi almond london kan... Ni aku nak share biskut lidah kucing pulak. Kali ni aku buat versi buah tembikai... Menarik tak... Kalau resepi asal dia buat warna ombre. Aku ejas bagi jadi ala-ala warna buah tembikai pulak... Biskut lidah kucing ni rasanya fames masa dua tahun lepas kot... Masa tu ramai yang dok buat sekarang ni tak ramai sangat yang buat... Tapi masih ada la... So, kalau sapa ada lebihan putih telur tu boleh la cunba buat... Meh tengok resepi kat bawah tu...

 




Lidah Kucing Ombre
Sumber:Ria

C&P : Rahel

Bahan-bahan:
200g gula halus
250g butter
250g tepung gandum
5 biji putih telur (150cc/150ml)
1/2 st vanilla

bijan hitam

Cara membuat:
  1. Panaskan oven pada suhu 165'C dan oles loyang dengan marjerin/butter.
  2. Pukul gula,butter dan vanilla sampai lembut dan berwarna pucat.Ketepikan.
  3. Dalam bekas lain,pukul putih telur sampai kaku/soft peak.
  4. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit ke dalam adunan butter dan gaul rata.
  5. Masukkan putih telur yang sudah kaku ke dalam adunan tepung,gaul rata dengan spatula. Adunan dibahagi tiga,beri pewarna hijau, merah dan kosong.
  6. Masukkan adunan dalam piping bag,gunting hujungnya,paipkan ke Loyang lidah kucing. Mulakan dengan warna hijau sebanyak 4 baris, diikuti putih 2 baris. Selebihnya warna merah. Tabur bijan hitam pada bahagian merah sebagai biji tembikai.
  7. Bakar dalam oven selama 25 minit.


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...