Monday 26 February 2018

Ice Box Cake




     Assalamualaikum semua... Hari aku nak share satu resepi yang paling simple nak habaq mai... Memang mudah... Tak payah pakai oven pun... Tapi hasil dia tetap menarik. Untuk ice box cake ni aku buat sempena birthday aku... Kali ni kek aku buat memang paling simple... Kejap ja siap... Kalau ikutkan hati nak buat kek yang rumit-rumit sikit... Yelaa nak sambut birthday sendiri katakan.... Tapi bila pikirkan balik macam membazir la pulak... So jadilah kek ni... Tahun ni aku masuk 29 tahun... Tahun depan dah nak 30 tahun. Cepatnya masa berlalu... Pejam celik pejam celik dah nak tua... Huhuhuu.... Apa-apa pun selamah hari tua untuk aku.... Sapa yang sambut birthday sama dengan aku boleh la cuba kek ni... Selamat mencuba yee... Bye....


 




ICE BOX CAKE
Sumber : Masam Manis / Azlita Aziz

Biskut Marie atau biskut Oreo secukupnya
Chocolate Cream
Ganache Choc / Melty Hershey / Caramel / Nutella
Choc Rice / Choc Cincang / mix fruit / mix nuts


 Cara-Cara
  1. Susunkan biskut atas lapik kek
  2. Letakkan whipping cream
  3. Susun lagi biskut dan ulang hingga habis
  4. Tuangkan choc ganache / Melty Herhey / caramel
  5. Akhir sekali taburkan choc rice / choc cincang / mix fruit atau mix nuts
  6. Simpan dalam peti ais hingga dingin
  7. Sedia di nikmat

 


 




Chocolate Cream

2 biji kuning telur
100 gm chocolate masakan gelap
8 gm gelatin
30 gm air
250 gm krim bukan tenusu


Cara-Cara
  1. Campurkan gelatin dlm air dan biarkan kembang. Panaskan gelatin secara kukusan
  2. Cairkan chocolate secara kukusan
  3. Panaskan kuning telur secara kukusan hingga berkrim * pastikan sentiasa di kacau
  4. Satukan kuning telur dalam chocolate
  5. Tuangkan gelatin dan kacau rata
  6. Pukul krim putar hingga kental
  7. Kaup balik dalam krim chocolate tadi
  8. Lapiskan pada biskut selapis-selapis






No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...